lørdag 20. oktober 2012

Du kan bli diktator!

Selv om jeg er svært glad i å fremheve min egen person, samt å legge meg opp i andres gjøren og laden, er det enkelte jeg bare ikke klarer å konkurrere med. Disse møter du i denne boka:


Ikke hadde jeg hørt om Mikal Hem, noe som er ganske pussig siden mannen uten tvil er i besittelse av landets beste penn. Hvem andre kunne ha skrevet en klok, interessant og hysterisk morsom bok om politiske despoter?

Mange av disse har for eksempel ikke tatt fem øre for å plassere seg der oppe sammen med Gud. La meg sitere Ali Soilih, tidligere overhode for Komorene: "Jeg er deres gud og lærer, jeg er den guddommelige veien, jeg er fakkelen som lyser i mørket. Det finnes ingen annen gud enn Ali Soilih." I Norge hadde et slikt utsagn neppe ført deg lenger enn til lukket avdeling.


Synes du kong Harald slo litt vel hardt på stortrommen under signingen i 1991? Da Jean-Bedel Bokassa overtok det Sentralafrikanske keiserdømmet i 1997 kostet kroningsseremonien alene 22 millioner dollar.


I 2009 rapporterte medier i Swaziland om at fem av Kong Mswati den tredjes tolv koner hadde hatt med seg et åtti personer stort shoppingfølge på en rundtur gjennom Frankrike, Italia, Dubai og Taiwan, hvor de svidde av mange millioner dollar. Dette førte til oppstandelse blant befolkningen, som i snitt lever på to dollar dagen. Mswati tok selvfølgelig ansvar; han forbød mediene å omtale kongefamiliens pengebruk.

Jeg har så mye å lære.

Dette er en av høstens mest bemerkelsesverdige bøker! Les den!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar